Hardnekkige misverstanden over voeding!

1. “Het gaat uiteindelijk om de hoeveelheid calorieën die je eet ten opzichte van het aantal dat je verbruikt.”

Elk individu verwerkt voedsel anders en haalt daardoor meer of minder calorieën uit wat hij eet.
Dat heeft te maken met leeftijd, gezondheid, gewicht, spiermassa, de werking van de spijsvertering en meer. De belangrijkste factor echter vormen je individuele darmbacteriën, je zogenaamde microbioom. Heel bepalend is wat voor soort bacteriën je in je darm hebt. Er is bijvoorbeeld aangetoond dat mensen met overgewicht andere soorten darmbacteriën hebben dan slanke mensen en die andere soorten halen meer energie uit dezelfde hoeveelheid voedsel! Daarover later meer.

 

2. “Alle vet is slecht.”

Door deze stelling is de gezondheid van ons allemaal de laatste tientallen jaren sterk verslechterd!
Al jaren wordt ons wijsgemaakt dat we mager moeten eten en zo min mogelijk vet, als we slank willen worden. Dit blijkt echter onzin. Weinig vet eten heeft ervoor gezorgd dat we juist heel veel koolhydraten zijn gaan eten en daar worden we massaal dik van!
Dit misverstand is echter zo hardnekkig dat het, ondanks het feit dat het allang onjuist blijkt te zijn, nog steeds heel erg bepaalt wat we eten.
En cholesterol dan?
Er is geen enkel bewijs dat het cholesterol dat je eet effect heeft op de cholesterolspiegel in je bloed. Deze wordt bepaald door je lichaam zelf: cholesterol wordt aangemaakt  en een lichaamsthermostaat regelt de cholesterolspiegel in je bloed.

3. “Een afvaldieet volgen heeft zin.”

Voor de meeste mensen werkt het volgen van een afvaldieet gedurende een korte periode, daarna gaat het gewicht weer langzaam omhoog, met vaak als eindresultaat (na jaren) dat het gewicht hoger is dan bij de start van het dieet.
Dit geeft niet alleen een heel slecht gevoel over jezelf, maar is ook erg ongezond!
Volg geen “standaarddieet” om af te vallen, maar bepaal zelf wat goed voor jou is.